Over ons

U hebt binnen uw bedrijf vast al het één en ander ondernomen om meer rekening te houden met milieu. Daarbij ging het wellicht om het efficiënter produceren van een bestaand product. Maar u kunt ook het product zélf verbeteren. Op deze site gaat het erom om met een “groene bril” naar uw producten te kijken en daarbij de gehele levenscyclus van het product mee te nemen, van de producten van materialen tot en met de afdanking. U kijkt dus over de muren van uw onderneming heen en betrekt ook de toeleveranciers, distributeurs en anderen bij de analyse van uw product. Zo vergroot u uw mogelijkheden om milieuwinst te boeken en tegelijk voordelen te behalen zoals het versterken van uw marktpositie. Wilt u meer weten over de mogelijke voordelen?

Milieu-effecten van producten
Elk product heeft een milieu-effect; of het nu gaat om een tandenborstel, een stoel of een auto(onderdeel). Dit wordt veroorzaakt door het grondstofverbruik, de productie van het product en de onderdelen, het gebruik van het product en het afval dat ontstaat wanneer het wordt afgedankt. Als u inhoudelijke informatie wilt over de milieu-effecten van producten kunt u bij de milieu-analyse van producten terecht.

Producten maken die beter zijn voor het milieu
De milieu-effecten kunnen worden verminderd tijdens de productontwikkeling, inkoop en verkoop van uw product. Het thema is dus relevant voor alle activiteiten binnen uw bedrijf. In de praktijk blijkt dat als het thema milieu in de productontwikkeling als één van de criteria meegenomen is (naast aspecten als ergonomie, constructie, vormgeving en kosten) u keuzes kunt maken die het bedrijf, de klant en het milieu ten goede komen.

Product & milieu als inspiratie
Meer weten over product en milieu is van belang voor elk producerend bedrijf! Laat u inspireren door beschrijvingen van voorbeelden van andere bedrijven. Om het thema nog meer handen en voeten te geven zijn maatregelenopgenomen die u in uw eigen bedrijf kunt nemen.